lørdag den 7. januar 2012

Afrika i farver

Kaere alle,

Jeg haaber alle har haft en dejlig jul og en god start paa det nye aar!
Jeg selv fejrede jul d. 25 December med min vaertsfamilie og alle mine AFS venner fra Accra. Vi havde inviteret dem hjem til os da mange af dem bor i muslimske familier og derfor ikke fejrer jul. Vi lavede god mad, bagte kager og cookies og drak ''Alvaro'' som er en ghanesisk sodavand. Vi havde det rigtig hyggeligt, med jeg savnede den danske julemad :) Nytaars aften blev tilbragt med 40.000 ghanesere i Accras stadium hvor vi var til ''Crosover'' med kirken. Det var en stor oplevelse! Med massere af larm.

Jeg har nu vaeret i Ghana 4 maaneder, tiden gaar saa hurtigt naar man har det sjovt! Men jeg nyder hvert sekund.
En tradition her i Ghana, og i resten af Afrika er den maade man udtrykker sig gennem toej. Specielt kvinder iklaeder sig smukt farverigt toej der ofte symboliserer noget; for eksempel, rigdom, sorg, religion, fest OSV. Der findes derfor et utal af forskellige moenstre, med forskellige farver, betydning og selvfoelgelig pris - men noget de alle har til faelles er at de er eksteremt flotte. Man bliver altid i godt humoer naar man gaar rundt i mellem kvinder ifoert den ene kjole flottere og mere farverig end den anden....

Det er altid svaert for mig at vaelge i mellem de forskellige stoffer, for man kunne faktisk godt taenke sig dem alle sammen. Man kan koebe stof over alt, paa markedet, paa gaden, hos skraederen etc.Naar man koeber stof bliver det maalt i ''Yards'' en yard svarer til 90 x 90 cm. Prisen afhaenger af hvor god kvaliteten er, men ligger imellem 4 - 10 Cedi.

Naar man har koebt stoffet gaar man til skraederen hvor man fortaeller hvad man vil have, man kan bestemme alt fra laengde, hvilken slags aermer, udskaering, traadens farve Osv. Det er helt fantastisk at vaere hos skraederen naar man er vant til at koebe toej i butikker. Man kan virkelig faa det som man vil have det, og det bliver syet efter ens maal - saa det passer perfekt!
Det koster mellem 15 - 25 Cedi at faa syet en kjole (omkring 50 - 60 kroner) og det tager lidt over en uge foer man har et faerdigt produkt. Jeg har indtil videre faaet syet 3 kjoler og en 2 nederdele, men jeg er sikker paa at min kuffert bliver fyldt med Ghanesiske kjoler.

Her er nogle eksempler:


 

 
 



 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar