lørdag den 14. april 2012

Achimota School






Saa blev det endelig til lidt nyt her fra Ghana.
Stoerstedelen af min tid her i Ghana bliver brugt i klassevaerelset! Skolen hedder Achimota School, og er en af Ghanas mest beroemte skoler. Stoerstedelen af Ghanas praesidenter og ministre har eksempelvis vaeret elever her.  Achimota School fejrede for faa uger siden  85 aars jubileum, hvilket blev fejret ved den aarlige afholdelse af ''Foundersday'', hvor elever danser, synger og marcherer. Der gaar baade piger og drenge paa skolen, de fleste bor i de 14 ''bording houses'', der ligger paa skolens grund.
Man kan vaelge forskellige linier ( Art, General arts og Science ) Jeg valgte General arts 1 - hvor vores valgfag er politik, Fransk, samfundsfag og musik.. Udover det har vi fag saa som: fysik, kemi, biologi, engelsk, matematik, litteratur og religion. Jeg er i form 2, hvilket svarer til 2. G. Man gaar her 3-4 aar.
Skolesystemet er meget anderledes; vi skriver alt i notesboeger, vi laerer tekststykker udenad og saa sidder vi paa meget haarde skrivepulte...
Noget der ogsaa er meget anderledes er, at vi har skoleuniformer paa. Pigerne har en groen kjole med hvide blomster paa, og saa har vi en groen cardigan til de ''kolde'' dage. Drengene har en hvidlig skjorte paa med tilhoerende beige shorts. baade piger og drenge skal have brune sandaler paa. Alle skal have karseklippet haar, undtagen udvekslingsstudenterne - heldigvis. Der er en udvekslingsstudent udover mig, det er en pige fra Italien.
Alle elever skal sidde i skolens kirke kl. 06.45 om morgenen, hvilket betyder, at jeg staar op omkring kl. 04.45 hver morgen! kl. 07.00 begynder dagen med boen og sang. Inden undervisningen starter skriver jeg under paa at jeg kom i skole til tiden, og gaar derefter mod klassevaerelset. Vi har timer fra 07.30 til 10.50 - saa har vi 20 minnutters pause, hvorefter vi har timer til kl. 14.20. Inden jeg gaar hjem skriver jeg under paa at jeg forlader skolens grund. Det er en rigtig god oplevelse at gaa i skole i Ghana, jeg har faaet mange gode venner og klarer mig fint i eksaminer. Naar man taler om Achimota School, kan man bare sige ''Motown'' - saa ved alle hvad man taler om!

Mange hilsner fra Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar