lørdag den 28. april 2012

Tie and Dye


AFS soerger for at vi laerer om ghanesisk kultur og historie. Der er derfor naesten altid et kursus hver loerdag - det kan vaere trommetimer, sprog, Tie & Dye osv.

Denne loerdag blev vi samlet hos AFS direktoeren Kwame, for at laere kunsten at farve og male stof. Han er anerkendt verden over, og har et stort talent. Det at putte motiver paa stof er en gammel tradition, her i Ghana; det er meget farverigt og hvert symbol har en dybere mening.

Den type symboler, der bliver brugt gaar under navnet "Adinkra" -hvert symbol har et navn, der beskriver meningen, det kan for eksempel vaere AYA - "Jeg er ikke bange for dig", NTESIA - "Jeg har hoert hvad du siger, jeg kan nok huske det", NKONSONKONSON - "sammen i baade liv og doed" og KRAMO BONE AMMA YEANNHU KRAMO PA - "vi kan ikke se forskel paa godt og daarligt". Vi fik hver udleveret 2 yards hvidt stof, som vi  kunne farve og male. Jeg valgte at farve mit stykke blaat og lilla, og valgte saa at trykmale et ghanesisk symbol paa. Vi kunne selv vaelge vores motiv, der var omkring 150 forskellige slags, det tog ganske vist et godt stykke tid at vaelge. Vi valgte farver og begyndte saa at trykke. Det faerdige resultat var heldigvis vellykket!

Binding og farvning af stof
Resultat af farvning
Stensils til motiver
Mit motiv klar til farvetryk
 
Trykning af motiv


Resultat


Hilsen Ida

Ingen kommentarer:

Send en kommentar